wtorek, 25 marca 2014

Ciekawostki ze świata - o bardzo ciekawych tunelach na świecie

Na pewno zgodzicie się ze mną, że szybkie podróżowanie na masową skalę nie byłoby możliwe, gdyby nie sieci tuneli, które pozwalają pokonać morza nie przesiadając się na promy i góry, nie przesiadając się do samolotów. Wysyp wielkich konstrukcji tunelowych obserwujemy od lat dziewięćdziesiątych poprzedniego wieku, ale nie tylko największe, najszybsze i najdłuższe moim zdaniem jest piękne. Niektóre tunele powstały dzięki siłom natury, niektóre przypadkiem, a niektóre bynajmniej nie po to, aby łączyć, ale wręcz przeciwnie: dzielić.
  1. Tunel Laerdal - Tunel Laerdal w Norwegii ma 15 kilometrów długości i jedzie się nim około 20 minut. Wiadomo, że przebywanie w miejscach pod ziemią, których końca nie widać, nie leży w naturze człowieka. Dlatego konstruktorzy tunelu Laerdal w porozumieniu z psychologami postanowili nieco umilić podróż kierowcom, którzy pod ziemią muszą spędzić ponad kwadrans. Aby łatwiej było utrzymać im koncentrację a tym samym panowanie nad kierownicą, tunel został oświetlony na różny sposób na kilku odcinkach. Dzięki temu ma się wrażenie, że jedzie się nie jednym, ale kilkoma oddzielnymi tunelami.
     
  2. Przewrócona sekwoja - Nie wszystkie tunele wśród najciekawszych tuneli na świecie mają po kilkanaście kilometrów długości. Jednym z takich przykładów jest przewrócona sekwoja (a raczej mamutowiec olbrzymi) w jednym z parków narodowych w Kalifornii. Drzewo zwaliło się na drogę jeszcze w latach trzydziestych poprzedniego stulecia, ale dyrekcja Parku Narodowego Sekwoi zrezygnowała z jego usunięcia, a zamiast tego umożliwiła kierowcom przejazd drążąc w drzewie tunel. Umożliwiły to ogromne rozmiary pnia.   
     
  3. Tunel Marmaray - Tak, jak tunel pod kanałem La Manche jest znany z tego, że połączył dwa niegdyś bardzo wrogie sobie kraje, Turecki tunel Marmaray ma za zadanie połączyć dwie części miasta rozdzielone nie tylko wodą, ale położone na dwóch różnych kontynentach!. Chodzi oczywiście o Stambule. Plany polepszenia komunikacji między azjatycką a europejską częścią miasta nie są nowe i sięgają połowy XIX wieku. Początkowo chciano zbudować tunel położony w morzu na palach, potem na dnie morskim, ale ostatecznie zdecydowano się na klasyczną wersję przewiercenia się pod dnem cieśniny. Tunel jeszcze nie jest gotowy. Opóźnienie spowodowane było pracami archeologicznymi, a oddanie przeprawy do użytku planowane jest na jesień 2013 roku.  
     
  4. Tunel pod granicą koreańsko-koreańską - Nie wszystkie tunele na świecie były budowane po to, aby łączyć miasta, czasem państwa, a w niektórych przypadkach całe kontynenty. System czterech tuneli pod granicą między Koreą Północną a Południową powstały po to, aby jedno państwo (w tym przypadku Korea Północna) mogło napaść na drugie. Pierwsze tunele tego systemu zostały odkryte już w latach siedemdziesiątych, a ostatni dopiero w roku 1990. Granica między państwami do tej pory jest zdemilitaryzowana i bardzo starannie zabezpieczona. Niespodziewane przekroczenie jej lądem bez wiadomej reakcji międzynarodowej jest niemożliwe, ale drogami pod lądem jest to możliwe. Tunele kończą się zaledwie 45 kilometrów od Seulu i pozwalałyby przerzucić jedną dywizję, czyli kilkanaście tysięcy wojska, w zaledwie godzinę.
     
  5. Natural Tunnel w Wirginii - A teraz coś bardziej starego. W Wirginii na Wschodnim Wybrzeżu Stanów Zjednoczonych wciąż w użyciu jest tunel kolejowy, który istnieje kilka milionów lat. Powstał w wyniku wypłukiwania przez kwas węglowy wapiennych formacji miejscowego wzgórza, ale w tym procesie nie powstała jaskinia, ale tunel na tyle duży, że może pomieścić pociąg. I w tym celu wykorzystywany jest do tej pory, obsługując połączenia towarowe, przewożąc węgiel. Amerykanie byli swego czasu tak zachwyceni tym tunelem, że niektórzy nazywali go ósmym cudem świata.
12/2013